Ontmoet Jelle
Niet creatief
Ik ben totaal niet creatief, maar ik ben zeker niet onhandig. Als ik duidelijk mijn doel voor ogen houd, dan kom ik er altijd uit. Ik wil arts worden en daar hoef ik niet heel creatief voor te zijn. Maar ik denk wel dat de vakken muziek en drama zinvol zijn voor mijn artsenopleiding. Hoofd, hart en handen zijn de drie woorden die alle lessen samenvatten: technische vakken doe ik met mijn hoofd, sociale vakken met mijn hart en de creatieve vakken met mijn handen.
Kijken
De creatieve werkvormen dragen bij aan mijn probleemoplossend vermogen. Ik heb al mijn havodiploma en volg nu vwo. In de driejarige brugklas waarin alle niveaus nog onbepaald waren, kon ik me goed ontwikkelen. Ik was qua intelligentie een vwo-leerling, maar als jonge leerling had ik dat nog niet in me. In die eerste drie jaar kon ik goed kijken naar het niveau dat mij zou passen.
Advies
Misschien nog een advies voor nieuwe leerlingen: als je onze school wilt kiezen, laat je dan niet afschrikken door de loting maar probeer het gewoon. Als je niet goed weet wat je wil doen dan leer je het vanzelf op het Bernard Lievegoed College. Voor mij was het heel belangrijk dat ik wist dat er verschillende niveaus en vakkenpakketten waren. Ik schrok eerst van de periodeschriften, maar die vallen wel mee. De lesstof komt langzaam naar je toe en daar ben ik heel blij mee. Zo beginnen we hier niet met de scheikundige formules, maar mogen we eerst zelf gaan ontdekken met scheikundige proefjes. Hierdoor neemt mijn plezier in het leren toe en worden begrippen helder gevisualiseerd.
Sturen
Het leerproces wordt meer en meer gestuurd als we in de hogere klassen komen. Ik denk dat onze school heel goed is in het sturen. Docenten willen me laten slagen voor hun vak en daardoor is de begeleiding optimaal. Ze luisteren hier echt heel goed naar wat ik als leerling nodig heb.
Jelle Poeze, leerling vwo Bernard Lievegoed College